Zaznacz stronę

Filia nr 2 : Plac pod Lipami 1

Mały Atlas Ptaków
10 marca 2021
Główna Kluby i sekcje Plac pod Lipami 1 dla dzieci Mały Atlas Ptaków

Wiosna zbliża się dużymi krokami, a coraz bardziej słyszalne odgłosy ptaków pobudzają do intensywnego myślenia, że zima już za nami, są dla nas także oznaką radości i sił witalnych przyrody.

Dzisiaj mamy dla Was propozycję warsztatu online, który pozwoli na bardziej wnikliwe przyjrzenie się ptakom i ich zwyczajom.

Śpiew ptaków, który sprawia nam ogromną przyjemność, służy przede wszystkim do komunikacji wewnątrzgatunkowej.

Ptaki przekazują sobie informacje związane z relacjami (samce np. wysyłają informacje o poszukiwaniu partnerki) albo też informują o tym, kto zajmuje dane terytorium.

Najwcześniejszymi śpiewakami są żurawie. Para żurawi odzywa się w specyficzny sposób – następujący po sobie głos drugiego ptaka jest jakby echem pierwszego. Jest to tak zwany głos antyfonalny, równolegle wydawany przez samca i samicę.

Jednym z najbardziej „głośnych” zwiastunów wiosny są pojawiające się pod koniec marca czajki. Szybko zajmują tereny lęgowe i wrzaskliwym krzykiem przeganiają nieproszonych gości.

Natomiast dzięcioł duży wydaje całą gamę bardzo donośnych głosów „paszczowych”, ale w okresie wiosennym korzysta z innych instrumentów. Są nimi dobrze rezonujące suche konary lub gałęzie, w które bębnią dziobem. Bębnienie oznajmia zajęcie rewiru lęgowego.

Jeżeli jesteście ciekawi i szukacie więcej informacji na ten temat, odsyłamy Was do internetowych artykułów Magdy Mądrawskiej-Okołów oraz Grzegorza Okołów (przyrodników/etnologów/podróżników).

Mamy dla Was też kilka propozycji książek, które na pewno będą przydatne w bliższym poznaniu świata ptaków i przyrody.

p2

 

A teraz już przystępujemy do pracy.

Na początek najlepiej, dla porównania, poszukać kilku wizerunków tego samego gatunku ptaka z różnych źródeł.

p1

Następnie wykonujemy wstępne szkice, na podstawie których powstanie kolaż ze ścinków gazet.

p7

Kolejnym krokiem jest przyklejenie wyciętych elementów i dorysowanie ewentualnych szczegółów.

p5

Warto podczas pracy z dzieckiem – rozmawiać o detalach w wyglądzie poszczególnych ptaków, różnicy w sposobie ich życia, zdobywania pożywienia, wymieniania nazw gatunków.

Na koniec wszystkie rysunki/kolaże można zebrać i spiąć, tworząc tytułowy atlas ptaków lub zebrać do teczki.p3

 

Z takim atlasem polecamy wyruszyć na spacer w poszukiwaniu poznanych ptaków.

Życzymy powodzenia!

Skip to content